TY - JOUR ID - 136758 TI - تأثیر شکل پاشش مثلثی بر روی عملکرد موتور احتراق اشتعال تراکمی با واکنش‌پذیری کنترل‌شده JO - مهندسی شیمی ایران JA - IJCHE LA - fa SN - 1735-5400 AU - یزدانی مطلق, تارا AU - نصر آزادانی, لیلا AD - کارشناس ارشد مهندسی شیمی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر AD - استادیار مهندسی شیمی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 21 IS - 122 SP - 24 EP - 34 KW - شکل پاشش مثلثی KW - موتور احتراق اشتعال تراکمی با واکنش‌پذیری کنترل‌شده KW - گاز طبیعی KW - دینامیک سیالات محاسباتی DO - 10.22034/ijche.2021.292612.1123 N2 - شکل پاشش یکی از مهم­ترین پارامترهای تأثیرگذار بر عملکرد موتورهای احتراق داخلی است. در این مقاله، تأثیر سه نوع شکل پاشش مثلثی یعنی مثلث چپ، وسط، و راست که با پارامتر a برابر با به‌ترتیب 0، 5/0 و 1 متمایز می­شوند، بر عملکرد موتور احتراق اشتعال تراکمی با واکنش­پذیری کنترل ­شده بررسی و با شکل پاشش مستطیلی مقایسه شده است. با افزایش a، مقدار بازدهی ناخالص تعیین شده (GIE) و اکسیدهای نیتروژن (NOx) افزایش می­یابند، در حالی که مقدار هیدروکربن­های نسوخته (UHC) و مونواکسید کربن (CO) کاهش می­یابد. بالاترین میزان GIE و کم­ترین میزان UHC و CO مربوط به شکل پاشش مثلثی راست است که به‌ترتیب 9/9 درصد بیشتر و ۴۵/۲۷ و ۵۱/۲۵ درصد کمتر از شکل پاشش مستطیلی هستند، درحالی که کم­ترین میزان NOx تولیدشده به‌وسیلۀ شکل پاشش مثلثی چپ حاصل می­شود که ۱۵/۱۴ درصد کم­تر از شکل پاشش مستطیلی است. UR - https://www.ijche.ir/article_136758.html L1 - https://www.ijche.ir/article_136758_b47c9215175ca1cd5b6fe52094a78cc1.pdf ER -