@article { author = {Mazidi Sharfabadi, M. and Ayazi, M. and Sari, M.}, title = {Two-Phase Flow Analysis in the Recirculation Region of a Gas Turbine Combustion Chamber by Changing Effective Geometrical Parameters}, journal = {Iranian Chemical Engineering Journal}, volume = {18}, number = {107}, pages = {28-45}, year = {2020}, publisher = {Iranian Association of Chemical Engineering}, issn = {1735-5400}, eissn = {2008-2797}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is to analyze the two-phase flow in the recirculation region of a gas turbine combustion chamber by changing the effective geometrical parameters of its swirler. The natural and forced rotational flows caused by the geometry of the combustion chamber and flow field conditions have significant effects on combustion and air-fuel mixing. In this study, finite volume method and unstructural meshing are used in a commercial computational fluid dynamics software package in order to investigate the effects of rotational flow injection in combustion chamber and to carry out a parametric study. The obtained results show the volume of the recirculation zone in the primary area of the combustion chamber increases as the swirl number rises. This increases the turbulence intensity and improves air-fuel mixing.}, keywords = {Two-Phase Flow Simulation,Gas turbine,Combustion chamber,Swirler,Recirculation Region}, title_fa = {تحلیل جریان دوفازی در ناحیۀ گردش مجدد محفظۀ احتراق یک‌موتور توربین گاز با تغییر در شاخص‌های هندسی مؤثر}, abstract_fa = {هدف از این‌پژوهش تحلیل دوفازی جریان در ناحیۀ گردش مجدد محفظۀ احتراق یک‌توربین گاز با تغییر در شاخص‌های هندسی مؤثر سوئیرلر آن است. جریا‌‌ن‌های چرخشی طبیعی و اجباری که در اثر هندسۀ محفظۀ احتراق و شرایط میدان جریان ایجاد می­شوند، تأثیر چشمگیری بر احتراق و اختلاط هوا و سوخت دارند. در این‌مطالعه، به‌منظور بررسی اثرهای تزریق جریان چرخشی در محفظۀ احتراق، از روش حجم محدود و شبکه‌بندی نامنظم در یک نرم‌افزار تجاری دینامیک سیالات محاسباتی استفاده و بررسی شاخصی انجام شده‌است. نتیجه‌های به‌دست‌آمده نشان می‌دهد افزایش عدد چرخش، حجم ناحیۀ گردش مجدد را در ناحیۀ اولیۀ محفظۀ احتراق افزایش می‌دهد و باعث افزایش شدت آشفتگی و بهبود اختلاط هوا و سوخت می‌شود.}, keywords_fa = {شبیه‌سازی جریان دوفازی,توربین گاز,محفظۀ احتراق,سوئیرلر,ناحیۀ گردش مجدد}, url = {https://www.ijche.ir/article_111091.html}, eprint = {https://www.ijche.ir/article_111091_317f8ab08324a007faac30d45d66c546.pdf} }