TY - JOUR ID - 111091 TI - تحلیل جریان دوفازی در ناحیۀ گردش مجدد محفظۀ احتراق یک‌موتور توربین گاز با تغییر در شاخص‌های هندسی مؤثر JO - مهندسی شیمی ایران JA - IJCHE LA - fa SN - 1735-5400 AU - مزیدی شرف آبادی, محمد AU - ایازی, محمد AU - ساری, محسن AD - پژوهشگاه صنعت نفت AD - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 18 IS - 107 SP - 28 EP - 45 KW - شبیه‌سازی جریان دوفازی KW - توربین گاز KW - محفظۀ احتراق KW - سوئیرلر KW - ناحیۀ گردش مجدد DO - N2 - هدف از این‌پژوهش تحلیل دوفازی جریان در ناحیۀ گردش مجدد محفظۀ احتراق یک‌توربین گاز با تغییر در شاخص‌های هندسی مؤثر سوئیرلر آن است. جریا‌‌ن‌های چرخشی طبیعی و اجباری که در اثر هندسۀ محفظۀ احتراق و شرایط میدان جریان ایجاد می­شوند، تأثیر چشمگیری بر احتراق و اختلاط هوا و سوخت دارند. در این‌مطالعه، به‌منظور بررسی اثرهای تزریق جریان چرخشی در محفظۀ احتراق، از روش حجم محدود و شبکه‌بندی نامنظم در یک نرم‌افزار تجاری دینامیک سیالات محاسباتی استفاده و بررسی شاخصی انجام شده‌است. نتیجه‌های به‌دست‌آمده نشان می‌دهد افزایش عدد چرخش، حجم ناحیۀ گردش مجدد را در ناحیۀ اولیۀ محفظۀ احتراق افزایش می‌دهد و باعث افزایش شدت آشفتگی و بهبود اختلاط هوا و سوخت می‌شود. UR - https://www.ijche.ir/article_111091.html L1 - https://www.ijche.ir/article_111091_317f8ab08324a007faac30d45d66c546.pdf ER -