@article { author = {Daraee, M. and Sadeghhassani, S.}, title = {The Role of Different Adsorbents in the Removal of Sulfur Compounds from Gas or Liquid Fuels}, journal = {Iranian Chemical Engineering Journal}, volume = {18}, number = {105}, pages = {18-31}, year = {2019}, publisher = {Iranian Association of Chemical Engineering}, issn = {1735-5400}, eissn = {2008-2797}, doi = {}, abstract = {Demand for gas or liquid fuels has increased in recent decades, while environmental legislation strict to reduce environmental pollutants (especially sulfur compounds) from fuels. There are various methods to diminish sulfur compounds from gas or liquid fuels that adsorption method on solid sorbents has attracted the attention of many researchers because it is efficient, inexpensive and high-efficiency method. Articles studying and results of laboratory have shown that metal- organic framework structures due to unique properties such as high porosity and multiple pores, high surface area, higher adsorption, low energy compared to other adsorbents such as silica gel, zeolites, carbon and metal structures have shown higher performance in removing sulfur compounds from gas or liquid fuels. However, precise determination of their performance relative to other adsorbents depends on the operating conditions and the type of adsorbate. In spite of the differences in the experimental conditions, the sulfur capacities MOFs or their hybrids were significantly higher (0.1 gS/g) the other adsorbents (0.01gS/g) (more than 10 times). Although it should be noted that due to the differences of experimental condition, this comparison needs to be taken cautiously. These structures maintain their performance and stability after several adsorption-desorption cycles and have shown good results for sulfur removal. For this reason, these structures have been widely used as adsorbents for the removal of sulfur compounds from the gas or liquid phase, catalysts, sensors and etc.}, keywords = {Sulfur Compound,Adsorbents,H2S,Mercaptan}, title_fa = {نقش انواع جاذب‌ها در حذف ترکیبات گوگرددار از سوخت‌های گاز یا مایع}, abstract_fa = {درحالی‌که قوانین محیط زیست درصدد محدودکردن آلاینده‌های محیطی (به‌ویژه ترکیبات گوگرددار) حاصل از سوخت‌ها است، تقاضا برای سوخت‌های گاز یا مایع در دهه‌های اخیر افزایش یافته‌است. روش‌های گوناگونی برای کاهش ترکیبات گوگرددار حاصل از سوخت‌های گاز یا مایع وجود دارد و روش جذب سطحی بر روی جاذب جامد، توجه بسیاری از محققان را به‌عنوان یک‌روش کارامد و ارزان و دارای بازده بالا جلب کرده‌است. مطالعۀ مقاله‌ها و نتایج پژوهش‌های آزمایشگاهی در این‌زمینه، گویای آن است  که ساختارهای آلی- فلزی به‌علت خواص منحصر به‌فردی همچون داشتن تخلخل بالا و حفره‌های چندگانه، مساحت سطح زیاد، جذب بالاتر و انرژی کمتر در مقایسه با سایر جاذب‌ها مانند سیلیکاژل، رئولیت‌ها، ساختارهای کربنی و فلزی برای حذف ترکیبات گوگرددار از سوخت‌های گاز یا مایع عملکرد بالاتری را از خود نشان‌داده‌اند. البته تعیین دقیق عملکرد آنها در مقایسه با سایر جاذب‌ها به شرایط عملیاتی و نوع مادۀ جذب‌شونده بستگی دارد. باوجود اختلاف در شرایط آزمایشگاهی، ساختارهای آلی-فلزی و یا آمیزتبار (هیبرید) آنها دارای ظرفیت بالای قابل توجه‌تری  برای حذف گوگرد (gS/g 1/0) نسبت به سایر جاذب‌ها (gS/g 01/0) هستند (بیش از 10 برابر جذب گوگرد). البته باید این نکته را ذکر کرد که به‌علت اختلاف در شرایط آزمایشگاهی باید این مقایسه‌ها با احتیاط انجام‌شود. این‌ساختارها حتی بعد از چندین دورۀ جذب- دفع عملکرد و پایداری خود را حفظ کرده و نتایج خوبی را برای حذف گوگرد از خود نشان داده‌اند. این ساختارها علاوه‌بر کاربرد گسترده در کاتالیست‌ها و حسگرها، در سال‌های اخیر به‌عنوان جاذب برای حذف ترکیبات گوگرددار فاز گاز یا مایع مورد توجه قرار گرفته‌اند.}, keywords_fa = {ترکیبات گوگرددار,جاذب‌ها,هیدروژن سولفید,مرکاپتان}, url = {https://www.ijche.ir/article_109418.html}, eprint = {https://www.ijche.ir/article_109418_800a94beca8f10986ae4880b3eb98fa1.pdf} }